Cheat’s sourdough bread – pão de 24 horas

Eu testei essa receita e deu muito certo e apesar de ter que fazer força para amassar e conseguir uma massa bonita e lisa, apesar disso acho que vale a pena testar.  A receita original é da BBC, um dos melhores sites de receitas que conheço. Eu o apelidei de “cheat bread” ou pão de 24 horas, porque não usa levain, aquela fermentação natural de uma semana, mas tem sabor e consistência parecida. É feito em duas etapas:

  • Um dia antes (entre 16 – 24 horas)

Misture 100g de farinha de trigo, 100g gramas de farinha de centeio e 5g (1/2 sachê) de fermento biológico seco.

Adicione 250ml de água fria e misture tudo até ficar uma mistura esponjosa.

  • No outro dia

400g de farinha de trigo e mais 5g (1/2 sachê) de fermento biológico seco. Coloque a farinha e o fermento numa tigela com 200ml de água fria (a receita original diz gelada mas eu coloquei fria, daquelas direto do filtro de barro) e a pré-massa do dia anterior. Adicione um pouquinho mais de água se precisar.

Amasse por 10 minutos numa superfície enfarinhada até ficar uniforme e elástica.

Coloque de volta na tigela, cubra com filme plástico e deixe crescer por 1h.

Depois de 1h amasse novamente por 10 minutos, cubra a tigela com filme plástico e deixe descansar por mais 1h.

Pré-aqueça o forno a 200C, coloque a massa do pão numa forma e asse por 25-30 minutos. Se tive uma tigela pequena que vá ao forno, coloque algumas pedras de gelo, pois o vapor ajuda criar uma casca crocante.

For the starter

  • 100g strong white bread flour
  • 100g organic dark rye flour
  • ½ x 10g sachet fast-action dried yeast

For the main dough

  • 400g strong white bread flour
  • ½ x 10g sachet fast-action dried yeast
  1. To make your starter, place all the ingredients in a bowl and add 250ml cold water. Mix together thoroughly with a spoon until you have a spongy mixture, then cover with cling film and leave at room temperature at least overnight, but up to 24 hrs if you have time.
  2. To make the bread dough, tip the ingredients into a clean bowl and add 1 tbsp fine salt, 200ml cold water and your starter. Bring all the ingredients together to a dough, adding a splash more water if too stiff, then tip out onto a lightly floured surface and knead for at least 10 mins until smooth, elastic and springy (this will take 5-7 mins in a mixer with a dough hook). Place the dough in a clean, lightly oiled bowl, cover with cling film and leave until doubled in size – about 1 hr at room temperature, 3 hrs in the fridge (see tips, below).
  3. Tip the dough onto a floured surface and gently shape into a round – you don’t want to knock too much air out of the dough. Dust a piece of baking parchment heavily with flour and sit the dough on top. Cover with a tea towel and leave to prove for 1 hr until doubled in size.
  4. Heat oven to 220C/200C fan/gas 7. Place a sturdy flat baking tray on the middle shelf of the oven and a smaller tray with sides underneath. Dust the dough with flour and slash with a utility knife. Slide the bread onto the hot tray on top and throw a few ice cubes (or pour some cold water) onto the tray below – this creates a burst of steam, which helps the bread form a nice crust. Bake for 25-30 mins until the loaf sounds hollow when tapped on the bottom. Leave the bread to cool completely.